bosbad inspiraties & ervaringen

" En vergeet niet dat de aarde het heerlijk vindt uw blote voeten te voelen en de wind ernaar hunkert met uw haar te spelen"  (citaat Kahlil Gibran)

hoe neem je een bosbad?

 Je gaat naar een bos, trekt je kleding uit, sopt je lekker met een hand vol bladeren (zonder hondenpoep hoop je), scrubt je rug langs een boomstam, rolt over de grond, spoelt je af met een regenbui of zoekt een plas om in te springen.

Uhhh… nee, dat is niet echt de bedoeling, al kan ik me voorstellen dat het wel veel lol oplevert, dus wie weet….

 

Met een bosbad bedoelen wij, dat je zoals je je zou onderdompelen in een weldadig bad je contact maakt met de natuur: “volledig genietend van het warme water op je huid, het bad-aroma ruikt, het water hoort kabbelen, je een slok thee proeft, in volle aandacht elk detail van de kleine gaatjes en kleuren in het badschuim bekijkt, je volledig laat wegzakken en ontspant”. Maar dan dus buiten in het groen.

 

Okay, maar hoe doe je dat dan en hoe zorg je dat het niet een gênant gebeuren wordt? Ik geef toe het kan in het begin wat ongemakkelijk voelen, dus een kennismaking onder begeleiding van mij, een andere gids of tijdens een workshop is wel aan te raden. Ook is er een bepaalde onderbouwing in een begeleide wandeling voor het meest effectieve resultaat. Hier alvast wat handvatten om te proberen.

 

Stappenplan

1.  Ga naar buiten

2.  Voel bewust hoe je voeten de grond raken als je stapt

3.  Voel de wind door je haren, zon op je gezicht of….

4.  Hoor de verschillende geluiden, natuurlijke, menselijke…. 

5.  Snuif en ruik de buitenlucht, het groen en….

6.  Bekijk in detail de blaadjes van een struik, de bloemen in het gras

7.  Voor de dare-devils: knuffel een boom!

8.  En allerbelangrijkst GENIET!!

 

Voordelen

Heerlijk relaxed, goed voor je immuunsysteem, meer energie, een goed humeur, betere nachtrust en nog veel meer…

doggy style

Over hoe je het beste met je “hond kunt wandelen” en wat de voordelen van de hond-pose zijn met yoga, daar is mijn Happy Season Retreat collega Peggy met grote afstand de meester in, maar ook bij het onderdompelen in de natuur kun je een voorbeeld nemen aan je hond en “go doggy style”..
Als je geen hond hebt geen probleem, kijk gewoon eens goed naar honden die je tegenkomt en laat je inspireren.
Ook als je je (nog) niet zo op je gemak voelt om vol overgave natuur op te snuiven of gewoon nog niet zo goed weet hoe, dan is een hond een goede leermeester
 
Aandacht
Vanochtend liep ik buiten met onze hond Babs, mijn hoofd vol met alles wat er nog moet gebeuren vandaag, boodschappen, agenda’s kinderen en wat lopende hersenkrakers op mijn werk. Eigenlijk liep ik niet met de hond, maar vooral met mijn hoofd. Ik keek zelfs even op mijn horloge hoe laat het was en bedacht of ik het rondje zou inkorten. Ineens gesnater, gespatter, Babs in de sloot en de familie eend weggevlogen. Blij kijkt Babs om, schuine kop, tong uit haar bek, helemaal vies en zorgeloos. Baf... dat was ongevraagd even een lesje voor mij in aandacht. Aan anderen vertellen hoe goed het is voor je met volle aandacht in de natuur te zijn is 1 ding, maar zelf soms.. het zal wel net zo zijn als de kinderen van de tandarts met gaatjes, nobody is perfect ;-)

Hoe loop je doggy style?
De rest van het rondje volg ik Babs en loop ik doggy style, zonder het zwemmen in de blubbersloot... Ik snuif de ochtendlucht, het gemaaide gras en ruik vlagen van alles dat bloeit. Als iets mijn aandacht trekt loop ik er naar toe, zonder bedenkingen en observeer in detail. Ik laat me leiden door mijn zintuigen en dwaal zonder doel in plaats van het vaste pad. Als Babs rent, ren ik mee, als zij stopt, sta ik stil... en kom helemaal zen thuis klaar voor de dag.

Wat levert het verder op?
Volle aandacht in het hier en nu, uitgeruste ogen, lagere hartslag, ontspannen telefoonnek en een goed begin of einde van de dag.


vitamine zee

En daar sta ik dan met mijn voeten in de zee, nat zand tussen mijn tenen, het water dat over mijn voeten vloeit en terugtrekt op het ritme van de golven. Steeds dieper zakken mijn voeten weg, verzwolgen door het natte blubberzand, het lijkt net vertoppertje. Geen groter plezier vroeger als kind om mijn eigen en vooral ook andermans voeten te begraven in het zand. Ik kan niet zonder onze Noordzee. Als ik te lang geen vitamine zee heb opgesnoven ontstaat er een fundamentalistische behoefte en trekt de Hollandse kust met al haar kracht aan mij. Toen ik als student woonde in Parijs, dagelijks “le parfum du smog” opsnuivend en beloond worden met een gemiddeld uitzicht tot de overkant van de straat ;-), ging ik zodra ik met de trein op Amsterdam-Centraal aankwam, eerst naar Zandvoort mijn tekort aanvullen aan vitamine zee en daarna kwam pas de rest. 
 

Hoe gebruik je Vitamine Zee?

  • Ga naar de kust
  • Wandel op blote voeten door de branding
  • Drink duinlikeur uit de kraan
  • Bouw een zandkasteel
  • Graaf je in
  • Verzamel schelpen en zoek zoveel mogelijk verschillende
  • Neem een duik en ga kopje onder
  • Herken figuren in de golven
  • Slaap in een duinpan
  • Zie de zon in de zee zakken en hoor haar sissen.. 
  • Eet vis
  • Doe mee aan strandyoga
  • Kom naar een bosbad workshop


Wat krijg je verder cadeau?
Zorgen waaien weg, een stralende huid, energie, zuurstof, lol, beweging, voetenmassage, zeezout huidscrub en ….