shinrin yoku ofwel de kunst van het baden in het bos


wat is het?

Bij het bosbad, forest-bathing, Shinrin Yoku of hoe je het ook wilt noemen, dompelen we ons onder in de natuur door met al onze 6 zintuigen waar te nemen: wat ruik je, kan je aanraken, voel je, proef je, zie je en hoor je. Dit doen we met behulp van uitnodigingen (oefeningen) waarin ik begeleid als gecertificeerde forest-bathing guide. We wandelen op een route die speciaal is samengesteld voor het meest optimale effect op dat moment en seizoen. Soms is een route speels, een andere keer introvert of creatief, maar altijd ontspannen en moeiteloos. 


De methodes die worden toepast zijn wetenschappelijk onderbouwd en ontwikkeld op basis van onderzoek en ervaring. Daarbij is het zeer ontspannen om een gids te volgen en de begeleiding uit handen te geven aan een professional, dat zorgt voor een andere ervaring dan zelfstandige beoefening. 

De afstanden die worden afgelegd zijn klein en bosbaden is voor iedereen geschikt die nieuwsgierig is. Het kan 1 op 1 of in kleine groepen worden ervaren.

Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar het is wetenschappelijk bewezen dat in de natuur verblijven een heilzame werking heeft: Je hartslag, cortisol en bloeddruk verlaagt, stress vermindert, dopamine productie neemt toe (goed voor je humeur), je immuunsysteem verbetert, je ogen komen tot rust (van alle beeldschermen), je spijsvertering komt opgang, nachtrust verbetert en je ademt schone lucht. 

In Japan noemen ze dit Shinrin Yoku en is het een officiële, door het ministerie van gezondheid, ondersteunde wetenschap, die wordt ingezet tegen o.a. de stressziektes in het land. Er zijn zelfs gebieden beschermd als Shinrin Yoku gebied. 
In Schotland, UK, USA, Australië praten ze over “forest therapy”. Inmiddels wordt dit vergoed als ziektekosten en ook bij onze zuiderburen in België & oosterburen in Duitsland, waar ze het natuurtherapie & "waldbaden" noemen, is het inmiddels erkend als geneeswijze.

Behalve het eerder genoemde zijn er nog veel meer positieve effecten verbonden aan bosbaden, dit komt o.a. door de bijzondere atmosfeer in de natuur. Groene bomen zorgen voor zuivere lucht en filteren o.a. fijnstof (geen sinecure in onze Randstad). Ook scheiden bomen vluchtige stoffen uit zoals phytonciden, welke wij inademen. 
Phytonciden activeren o.a. het natuurlijke immuunsysteem en stimuleren dopamineproductie (ons humeur). Door blootstelling aan bodembacteriën, via inhalatie en door huidcontact, wordt o.a. de aanmaak van serotonine in de hersenen gestimuleerd en het immuunsysteem geprikkeld (op 1 m2 bevinden zicht ongeveer 1 miljard bodem bacteriën).   

Naast het fysieke voordeel liggen er ook overal inzichten op de loer op je pad, die passen bij jouw situatie en behoefte op dat moment. Je komt tijdens bosbaden als vanzelf in contact met je innerlijk,  intuïtie of 6e zintuig. Je dagelijkse gedachten komen tot rust en o.a. door de wandelende beweging wordt je hersenschors gestimuleerd. De hersenschors verwerkt informatie en heeft een belangrijke functie. Zo komt hier de informatie van de ogen en neus (smaken & geuren) binnen. Informatie die overvloedig aanwezig is in de natuur, emoties verbindt en creatieve processen stimuleert. Bosbaden kan ook gecombineerd worden met coaching in de natuur.

Bijna iedereen zit tegenwoordig meer binnen dan buiten, op het werk, thuis, in de auto etc. Met 3 uur met aandacht in de natuur zijn, heb je meer dan een week een positief effect op je welzijn. Ook korter bosbaden werkt na en heeft een langdurig effect. 

Wil je weten hoe je micro-bosbaden makkelijk kan integreren in het dagelijks leven, lees mijn bosbad blogs met inspiraties. 

"And into the forest I go, to lose my mind and find my soul" (citaat John Muir)

Bosbad impressies: